De aankomst in Eregion

Als we doorlopen blijkt dat het moeras al snel ophoud en er een echt pad ontstaat. We lopen door en na een uur komen we op een splitsing. Er is een weg naar het oosten (Moria) en een naar het zuiden (die naar de volgende stad aan de rivier lijdt). Wij besluiten dat we gewoon zuid oost door het land gaan trekken.

Als we even van de weg af zijn besluiten we een kamp op te bouwen. Nis gaat strikken zetten rond het kamp terwijl Ban en ik het gebied gaan verkennen. Wij lopen ongeveer een uur richting het zuid oosten door een gebied dat duidelijk met stijl aangelegd is. Het is duidelijk dat er bewust sloten door het landschap getrokken zijn voor water aan en afvoer. Verder is er ook een afwisseling tussen vegetatie te zien. Uit niets blijkt echter dat hier kort geleden mensen of elven gewoond hebben.

Na ruim een uur lopen zien we in de verte een ruine liggen. We besluiten om te keren om verslag uit te gaan brengen en zeggen dat we inderdaad door dit gebied kunnen trekken.

Een kaart van Eregion

Als we terug bij het kamp komen blijkt dat Nis denkt dat er een bultje op zijn hand groeit. Elyana heeft er al een verbandje om gedaan maar kan verder niets vinden. Daarom besluit Ban om er na te kijken. Ook die kan echter niets vinden.

Ik ga inmiddels ook nog wat vallen rond het kamp uitzetten. Als ik echter bezig ben met de 5de val loop ik ineens in paniek naar de weg. Veryawen die dat ziet komt mij achter na en vraagt waar ik mee bezig ben. Ik heb op dat moment echter absoluut geen idee wat ik bij de weg moest doen. Om daar achter te komen besluit ik terug naar mijn laatste val te lopen. Samen met Veryawen onderzoek ik dat gebied. Daar word ik echter niet veel wijzer van. Daarom keren we om naar het kamp.

Daar Nis ook nog steeds problemen heeft met een bultje op zijn hand. Ik wil nu ook de laatste val van Nis gaan bekijken. Ook bij die val kunnen we echter niets bijzonders ontdekken. Op de terugweg ontdekt nis echter we een gang in de rots die verborgen ligt. Zij is daar zo blij over dat zij hem gelijk van binnen wil gaan bekijken. Het blijkt een grote gang (8 voet breed 10 voet hoog) te zijn die zeer goed gemaakt is. Nis verwonderd zich over de gladheid van de muren. Met zeer veel moeite overtuig ik haar er van dat we terug moeten naar het kamp en hier morgen met de hele groep naar moeten gaan.

De volgende ochtend blijkt het bultje van Nis uitgegroeid te zijn tot een echte 6 de vinger (Althans dat zegt zij). Wij zien niets van die vinger. Elyana en Ban proberen Nis te helpen. Dit blijkt echter niet te werken.

Even later begint Nis zelfs te schelden "Smerige Orc". Hij verteld ons dat op de 6 de vinger een Orc hoofd ontstaan is. Zij wordt hierop zo kwaad dat hij met zijn War hammer op de 6 de vinger slaat. Zij raakt die 6 de vinger (althans zij mist haar hand) en raakt behoorlijk gewond. Even later herhaald zij dit en het wordt ons duidelijk dat het goed mis is.

Na enig overleg stel ik voor om terug te gaan naar Duremas om te kijken of die raad weet. Dit lijkt de beste oplossing dus zijn we snel op weg. In het begin van de middag zijn we weer in het moeras en vragen we ons af hoe we Duremas ooit moeten vinden. Als we dit staan te bepraten worden we geroepen vanuit het moeras. Dat lost ons probleem dus op. Duremas heeft ons gevonden.

Duremas herkent al snel dat er spraken is van een vloek die daar achter gelaten is door de nolders. Hij zegt dat iedereen die niet bevriend is met de nolder elven kans loopt om in dit soort "magische" vallen te lopen. Vervolgens neemt hij Nis ter zijde en voert een aantal handelingen uit. Hierna is Nis verlost van de 6 de vinger.

Hij waarschuwt ons ten slotte om voorzichtig te zijn in het gebied want er staan ons nog veel van dit soort gevaren te wachten. Tevens raad hij aan dat er niemand alleen het gebied intrekt. Bij voorkeur moet er in elk gezelschap een elf zijn.

Hierna keren we terug naar de plaats waar we verleden nacht ook overnacht hebben. Daar overnachten we weer.

De volgende dag keren we dan eindelijk terug naar de ingang van de gang. We treden binnen en ontsteken onze toortsen. We lopen circa 200 voet de gang in. Daar komen we aan het einde van de gang. Wij bekijken dit einde goed. Ik begin de wande af te stoffen. Hierbij begin ik vreselijk te niezen. Wat een paar duizend jaar stof al niet doet.

Na enig zoeken vinden we een tekst "spreek maker en treed binnen". Na diverse pogingen dit op te lezen zegt iemand "makker" in het nolder. Hierop klapt de achterkant van de gang naar buiten open. We zien nu dat de gang ver doorloopt. Ik begin steeds meer het vermoedde te krijgen dat dit een vlucht weg is van de ruine die we gezien hebben. In dat geval moet het wel een enorme gang van 10 mijl zijn.

We controleren of we deze duren ook vanaf binnen te openen door met zijn 3 naar binnen te gaan. Dit blijkt te werken zodat we hierna met zijn alle door lopen.

Naar ongeveer 1.5 mijl gelopen te hebben worden we aangevallen door 3 ratten. Deze ratten vallen Elyana en Nis aan. Elyana laat haar fakkel dalen richting de ratten. Ondanks dat blijken ze toch aan te vallen. Iets zegt mij dat dit niet klopt. Naar een paar beten worden de ratten door Nis en Ban gedood. Ik poog Nog het spoor van de ratten in het stof te volgen maar ik raak het al snel kwijt.

Hierna hebben Elyana en Nis niet meer zo'n zin voorop te lopen. Daarom gaan Veryawen en ik voorop lopen. 1.5 Mijl komen we op een kruising. Hierop ontstaat de discussie hoe we verder moeten gaan zonder te verdwalen. Een methode zou zijn om altijd links af te slaan. Hierdoor kun je altijd terug lopen. Dit lijkt mij echter op dit moment overdreven omdat deze gang al lang rechtdoor loopt. Ik ben er van overtuigt dat deze gang rechtdoor na de ruine loopt.

Ik weet iedereen te overtuigen en wij gaan rechtdoor. Tijdens de diverse gesprekken waaien steeds onze fakkels uit. Wij vinden dit erg vreemd. Deze gang is toch redelijk goed afgesloten. Dit lijkt vrij consequent te gebeuren. Na diverse pogingen blijkt dit echter alleen het geval als we Westron spreken. Op sindarin dat iedereen ook blijkt te spreken gebeurt dit niet. We besluiten dus zo veel mogelijk gebruik te maken van het sindarin alhoewel er een aantal van ons zijn die dat duidelijk minder goed spreken.

Ongeveer 1.5 mijl verder vinden we een spreuk "Zie het grote licht van de sterren". Na even puzzelen zegt Elyana "Zie het grote licht van de sterren". Hierop begint de want groen te gloeien. Hierdoor kunnen we voldoende zien en kunnen we onze toortsen doven. Als we verder lopen volgt de groene gloed uit de wanden ons. Dit is echt bijzonder!

Weer 1.5 mijl verder komen we weer bij een splitsing. Hier kom ik bij een van de zij ingangen de Tekst "Mindon f.." (toren van het noorden) tegen. Ook hier lopen we recht door.

Weer 1.5 mijl verder zien we een Orc skelet op ons af komen. Ik besluit dat skeletten nog bijzonder praatzaam nog bijzonder vriendelijk zullen zijn. Daarom schiet ik onmiddellijk een pijl af die echter recht door de botten heen vliegt. Ik trek me nu terug zodat de mensen met kontakt wapens voor komen te staan en ik vanuit de tweede line kan schieten. Ban komt onmiddellijk naar voren en Nis hoor ik ver achter iets van Orcen uit kramen.

Na enige gevechtsverwikkelingen waarbij Veryawen behoorlijk verwond raakt wordt het skelet uiteindelijk uit elkaar geslagen door Veryawen en Ban. Nis die net op dat moment ook in gevecht komt is behoorlijk teleur gesteld en mept nog een keer op de botten. Ik probeer nog te kijken of ik kan zien hoe oud het skelet is maar het enige wat ik kan constateren dat het skelet helemaal schoon is.

We lopen nu nog voorzichter door. Na 1.5 mijl komen we weer bij een bij een kruising. Daar is nog een stukje gang van 10 voet rechtdoor te zien voor de rest kunnen we links en rechts. Als ik de afstand goed schat moeten we nu dicht bij de ruine zijn.

Toegang tot de ruine

Aan het eind van de gang zien we 4 knopjes. We proberen deze op allerlij manieren in te drukken. Niets help echter. Nis wordt ongeduldig en verkent eerst 100 voet naar rechts en vind niets. Vervolgens doen we met de groep hetzelfde naar Links. 90 voet verder zien we zo'n zelfde gang.

Naar overleg willen we proberen om op beide duren tegelijk de knoppen te gaan indrukken. Op de code 1100-0011 gaat de rechter deur open en op de code 0011-1100 de linker. Achter die deur ligt een gang van 70 voet die dood loopt. Misschien dat ook daar een weer een deur ligt die alleen los kan als de andere dicht is. Om dat te onderzoeken besluiten Veryawen en ik achter de rechter deur in te sluiten en te kijken of we er zelf uit kunnen. Dit blijkt te werken.

Hierop gaan we met zijn alle naar binnen en sluiten de deur. Hierna onderzoeken we de achterkant. Hier kunnen we echter niets vinden. Hierop besluiten we dat we misschien beter eerst eens een rondje kunnen lopen rond de ruine (ten minste als ik me niet vergis?). Het is echter duidelijk dat de gang rond loopt.