De eleventoren

We varen enkele dagen langs de rand van het meer tot dat we de korste oversteek na het eiland hebben. Daarna steken we het meer over en komen in de middag bij het eiland aan. Gedurende de grootste gedeelte van de tocht zijn we gevolgt door grote zwarte vogels. Dit doet mij weer denken aan de oversteek van de open vlakte toen we richting de toren van het oosten liepen. Even daarna werden we aangevallen.

In de avond komen we aan en blijven we ver uit de kust liggen. Die nacht zien horen vreemde geluiden aan de kust. Het is alsof er iets groots in het water loopt te spatten. Diverse leden zien daarna ook een groot beest aan de rand van het water lopen.

De volgende dag zoeken we met een aantal mensen na sporen. Die vinden we al vlot. Het moet inderdaad een flink beest zijn aan de sporen te zien. Als ik me op de sporen concentreer dan zie ik een groot lelijk beest dat Nimthoron als mullip weet te identificeren.

Hiermee moeten we voorzichtig zijn. Het is geen aardig beestje om tegen te komen. Gelukkig is hij alleen 's nachts actief. We kunnen nu echter wel voorstellen dat er vissers verdwijnen op dit eiland.

We verkennen het eiland verder en lopen na de top van het eiland om zo een overzicht over het eiland te krijgen. Het ligt er verder verlaten bij. We komen verder niets bijzonders tegen. Vanaf de top bestuderen we het fort dat er al even verlaten bij lijkt te liggen.

De volgende dag varen we na de andere kant om bij het fort te komen. We verkenennen de omgeving en het fort voorzichtig. Op het plein voor het fort komen we al gauw sporen tegen van trollen. Zo verlaten is dit fort blijkbaar niet.

Helaas blijkt dat niet het enige wat zich in het fort bevind. Bij het betreden van het fort komen er in eens een aantal orcen op ons af. Deze lijken niet van plan om vriendelijk kennis te maken. Niet das Nis an Arawn daar in geintreseerd lijken. Gelukig zijn het er niet al te veel zodat na een kort gevecht de orcen verslagen zijn.

Die avond zien we groen licht in het water rond de toren en ook in de het meer er rond om heen.

De volgende dag gaan we het fort verder verkennen. Als eerste vinden we de doden orcen terug. Die orcen zijn 's nacht's leeg gezogen door de mullip. Een aardig beestje om te vermijden dus.

Op de begannen grond komen we tot de ontdekking dat de toren bestaat uit een kamers aan de buitenkant en daarbinnen een massive ronde binnentoren waar we geen deuren in kunnen vinden. Als Elyana ten slotte zoekt na aanwezige magi dan valt ze onmiddelijk flauw.

Na dat Elyana weer bij gekomen is gaan we verder op de hogere verdiepingen. Op de eerste en tweede verdieping vinden we de vertrekken waar de orcen verbleven. Buiten een enkel goud stuk is daar niets bijzonders te vinden.

Op de derde verdieping treffen we alleen een groot spinnenweb aan. Dit is echt niet veroorzaakt door een klein spinnetje.

We besluiten eerst op de 4 de verdieping te kijken. We verdelen ons in 2 groepjes die ieder over een trap na de vierde gaat. Bij de ene trap is Nis, Arawn, Elyana en Ban. Zelf ga ik met Nimthoron, Veryawen, Mîrglîn naar de andere trap. Mîrglîn en ik doen een poging om na de vierde verdieping te sluipen. Dit lukt blijkbaar niet al te best want we kijken nog niet uit over die verdieping of er komt een reusachtige spin op ons af. Hij valt mij dan ook gelijk aan en steekt mij gelijk zonder dat ik iets bijzonders kan doen. De pijl die Mîrglîn echter op de spin afschiet heeft meer effect.

Hierna komt Veryawen zich er nog mee bemoeien waarna de spin zich waggelend terug trekt op de bovenste verdieping tussen de spinnen webben die daar hangen. Nis kontroleerd ondertussen aan de andere kant of ze daar ook iets van de vierde verdieping kunnen zien.

Om de spin uit zijn web te dwingen steek ik een stuk web in brand. Dit heeft echter geen succes want het dooft vrij snel. Verder zijn er een aantal mensen niet dol op de plannen om de spin uit roken/branden omdat hij dan via een raam kan vluchten en ons vervolgens de web afsnijd als het vuur te erg wordt.

Aan de andere kant is Nis bezig met een soort molatov cocktail te maken van lampen olie terwijl Ban die weer mens geworden is met zijn speer klaar staat. Op dat moment komt er ook een spin aan die kant te voorschijn. Deze spin valt gelijk aan en schiet langs de speer van Ban. Hij steekt Ban die gelijk bewusteloos de trap af valt. Nis gooit echter zijn molatov cocktail die veel vuur rond de spin veroorzaakt. Daar breekt een heftig gevecht uit tussen de spin en de twee dwergen. De spin weet hierbij niet goed wie hij moet aanvallen zodat steeds een van de 2 een flinke klap kan uitdelen.

Bij ons is door het web heen de gloed te zien. Ook de verwaring van het gevecht horen we. Veryawen begint nu in het web te snijden om na de andere kant te gaan terwijl Mîrglîn klaar staat om te schieten. Dan schiet de spin inderdaad te voorschijn en Nimthoron begint te zingen. De spin is daar niet echt van onder de indruk van. De pijl die Mîrglîn nu echter afschiet doed wonderen. De spin is gelijk bewusteloos. Na dat we allemaal nog wat raken klappen uit delen is er eigenlijk alleen nog maar wat moet over. Om echter geen risico te nemen verwijder ik echter het hoofd van de romp.

Ondertussen is Veryawen bezig zich met haar zwaard een weg door de spinnen webben te snijden. Even later voeg ik me bij haar. Ergens in het midden komen we een cocon tegen met daarin vermoedelijk eten voor de spin. Er blijkt een orc in te zitten die verlamd is door de spin. Ik wil hem een kopje kleiner maken om te verkomen dat hij ons in de rug aanvalt maar Veryawen vind dat niet nodig omdat hij compleet verlamt is. Dus laat ik het er zo bij. Nimthoron is het echter volkomen met mij eens en dood de orc achter Veryawen rug als nog.

Aan de andere kant is het gevecht ook beslecht in het nadeel van de spin en zitten we met een Ban die verdooft is.

We maken de bovenverdieping vrij van spinnenweb en vinden verder niks bijzonders buiten enkele geld stukken en nog een aantal cocons. Ik kijk verder of ik iets voor Ban kan doen maar kan niets doen buiten wat extra healing in de hoop dat daarme het lichaam beter in staat is het spinnen gif te verwerken.

Mîrglîn en Arawn zoeken verder na bijzondere dingen bij de ronde middentoren op de vierde verdieping. Ze vinden na een tijd zoeken een steen waarvan ze denken dat het wel eens een doorgang zou kunnen zijn. De steen komt Veryawen bekent voor. De steen laat een witte en gouden boom zien wanneer Elyana er Quenya tegen spreekt. De afbeelding geeft nu licht.

Veryawen herkent de bomen en Nis noemt één van de namen te noemen waarna Elyana ze allen bij noemt. Er gebeurt echter niets. Hierna probeerd Elyana nog het rijmpje dat ons hier heeft gebracht en begint Nis in het Quenya rijmpjes op te noemen. Zijn Quenya is echter zo abominabel dat dit mij stoort en ik begin te gillen. Dit alles heeft echter geen effect. Ten slotten zegt Elyana heel eenvoudig ga eens open waarna de deur opent.

Veryawen is de eerste die na binnen gaat. Ze staat daar op een plato in een combinatie van wit en oranje licht en kijkt in een diep gat. Vanaf het plato is er een stenen lader die naar beneden leid. Veryawen begint na beneden te klimmen na de bodem waar gras groeit. In het midden van dat veld staat een 5 voet hogen houten staaf.

Vervolgens gaan Elyana en Nimthoron naar beneden. Op het moment dat Veryawen een voet op het gras zet verschijnt er iemand die er menselijk uit ziet. Hij zegt in Quenya Welkom in de toren van de Aardkoningin. Nimthoron schrikt hier zo van dat hij van de trap valt.

Veryawen bedankt voor de gastvrijheid en vraagt of ze de staaf man onderzoeken. De man geeft hierop toesteming mits ze sterk genoeg is. Hierop raakt Veryawen de staaf van heel donker hardhout aan. Het tintelt iets en voelt goed aan.

Elyana vraagt aan de man of hij ook iets weet van Nolpa Zara (Het houd van de wilg der wijsheid). Hij verteld dat hij het hout kent en weet dat het in het oosten groeid. Hij adviseerd om het na te vragen bij de herders en de vrouwen waar je het kunt vinden.

Zo krijgen we nog te horen dat de staf van dirwood is. Dat de geboortesterren in de buurt zijn en we in het bos ten noordoosten van hier moeten zoeken. Dat we het meer van de geboorte sterren kunnen vinden door er in te kijken en dat er 9 geboorte sterren zijn.

Nimthoron vraagt dan hoe lang de wachter al hier is. Hij zegt dat hij 5 tot 10 jaar is en dat het laatste wat hij zich kan herinneren voordat hij na binnen ging was het begin van de schaduw. Nimthoron weet verder niets bijzonders van deze wachter maar wel dat dit al heel lang geleden is.

Ten slotte vraagt Nis of zij een stuk staaf mee mag nemen. Deze is echter ondeelbaar.

Iedereen gaat naar boven en Veryawen bedankt de wachter en gaat als laatste na boven. De wachter verdijnt vervolgens. We sleuten boven de deur af met Ga dicht.

We keren allemaal terug na de boot waarbij we de nog steeds bewuste loze Ban mee slepen. Die avond legt Elyana uit wat enten entwives zijn. De wachter wist helaas niets van het vervloekte woud maar mischien dat dat later gebeurt is. Nimthoron opperd dat de entwives mischien ergens onder de grond gegaan zijn.

Die avond is er geen groen licht meer in de toren. Het groene licht in het water rond de toren blijft echter.