Terug na de toren

Nalm healt Ban maar hij blijft bewusteloos vanwege het gif. Iedereen gaat slapen. Helaas is Ban de enige die gif kan healen. Hij snurkt gelukkig niet zo hard. De volgende dag is Ban nog steeds out cold.

Nis maakt de opmerking dat een boot een kelder heeft, waar je via een luik in de bodem in kan komen. Zij gaat zoeken en vindt een kruipruimte onder de kiel. Er liggen wat blokjes lood. Ze laat het liggen.

Vanwege de aanwezige trol besluiten we toch maar weg te gaan. Trollen zijn toch net iets te gevaarlijk. Wij gaan richting het woud varen, richting het oosten. Het is ongeveer 40 mijl, het duurt dus een aantal uren voordat we aan land komen.

Om de voorraad voedsel aan te vullen gaan Nalm en Elyana vissen. Nalm vangt een spierinkje en Elyana een vis groot genoeg voor 1 persoon. Iedereen vist en Veryawen vangt een grote, Mîrglîn vangt ook iets en wordt overboord getrokken als Nis, Nimthoron en Nalm haar niet tegenhielden. Nalm neemt de hengel over maar heeft daar wat problemen mee. Daarna geeft de hengel door aan Nis en Arwan om net als Elyana met de boog klaar te staan.

Veryawen loopt naar achteren om houvast te krijgen aan de mast. Veryawen is haar vangst aan het binnenhalen. Er komt iets grijsachtigs boven met schubben. Ze roept om hulp. Elyana schiet een pijl in het beest. Het beest wordt niet rustiger. In tegendeel. Nalm schiet nog een pijl in het beest. Elyana doet haar sleep spell met haar daily item. Het helpt niet, hij wordt wilder. Nalm schiet een derde pijl. Mîrglîn schiet hem goed raak. Vis is rustig.

Nalm helpt Veryawen met de vis binnenhalen. Het is gelukt. Het is een 6 voet groot beest. Veryawen snijdt in 1 beweging de kop van de vis af. Op een vergelijkbare wijze word de andere vis ook binnen gehaald. Alleen slaat Arawn de schedel in. Nalm en Nimthoron kunnen de vissen wel plaatsen. Het zijn steuren. Wij gaan zoeken naar kuit. Wij hebben 2 vrouwelijke vissen en veel kaviar. Veryawen eet kaviar met lembas.

'S Avonds als we aankomen maken we de vis klaar boven een vuur. De rest wordt gedurende de nacht gerookt zodat we veel over houden.

Die nacht hebben Nimthoron, Mîrglîn en Veryawen een droom. In die droom horen ze iemand "UILSKUIKENIS" roepen. Ook Nis en Elyana hebben vergelijkbare dromen waarin Morin verteld dat ze "UILSKUIKENIS" zijn waarbij met zijn wijsvinger na zijn voorhoofd wijst.

Nalm heeft zich een groot gedeelte van de nacht bezig gehouden met het roken van de vis en het voeren van katten. In eerste instantie zat Lotharie bij de vis. Die kreeg natuurlijk het nodige zo dat ze wat vriendjes uit het bos uitnodigde. Hierop zijn beide koppen in de richting van de katten gegooit.

Tegen de ochtend ontwaakt Ban uiteindelijk. Hierna spreken we uitgebreid over de dromen van een aantal mensen.

We besluiten om terug naar de toren te gaan en in de kelder te gaan zoeken. Onderweg bespreken we hoe we de troll kunnen verslaan. We kunnen al onze glimmende spullen gebruiken om het daglicht te laten weerkaatsen om de troll te verstenen. B.v. schilden en armour. Of de beneden verdieping verduisteren, de troll naar boven lokken en daglicht binnen laten. We kunnen ook de troll naar de eerste verdieping lokken. Mîrglîn en Veryawen zijn het beste in Stalk en Hide en zijn allebei snel. Er zijn vier trappen naar de kelder. Door met zijn tweeën naar beneden te gaan van verschillende kanten, kunnen we de troll naar boven proberen te lokken en besluiteloos maken over wie hij achterna wil. Ban wil de derde trap wel nemen, met hulp van zijn quiet spreuk.

We zijn bij het eiland. We overnachten op de boot. Er gebeurt niets. Nalm voert de kat Lotharie weer met vis. Ban droomt onder invloed van een spreuk dat de toren van cruciaal belang is voor onze Queeste. Het zou het kruispunt moeten zijn van hoe we verder moeten.

De volgende ochtend komt Nalm terug op Veryawen's plan om de beneden verdieping te verduisteren. Echter, het blijkt dat de buitenmuur van de kelder boven het water uitkomt en bereikbaar is vanaf het land. De muur is weliswaar 2 meter dik, maar de dwergen gaan lekker hakken. Nalm helpt een beetje mee door vuur en water te gebruiken om de muur makkelijker hakbaar te maken.

De stoomexplosie werkt echter tegen... Een steen vliegt uit de muur tegen Arawn, die een mooi litteken erbij krijgt. Ze zijn er 2 dagen mee bezig.

In de tussentijd gaat Ban met Elyana en Nimthoron spinnegif oogsten. Ban purificeert de verschillende soorten gif die hij bij de spinnen vindt en doet het in een steriel flesje. Mîrglîn en Veryawen luieren in de zon.

Nadat het gat klaar is, en wij geslapen hebben, ligt er aan de binnenkant van het gat een hoop brandbare rommel. Arawn haalt goudbruin poeder in een zakje uit zijn bag of surprises. Ban ondekt dat de inhoud giftig is. Nalm denkt dat het poeder wel eens zou kunnen helpen bij het verbranden van de rommel. Maar dat is toch niet nodig. Nimthoron duwt met een stok de rommel weg (het is maar een klein gaatje). Nis en Arawn gaan door met hakken en Nalm is weer bezig met zijn stoom explosies. Na nog één dag is het gat 2 meter in diameter.

's Nachts gaan we een eindje verder (+/- 2 mijl) van het eiland weg en zetten wachten uit om het gat in de gaten te houden, voor het geval de trollen naar buiten komen.

Ban gaat bidden en zijn broche gaat licht geven. Er komt sterrelicht uit. Na een uur gaat het uit. De volgende dag staat er weer rommel voor het gat.

De volgende dag bespreken we hoe we door willen. Nalm wilt 4 gaten maken om overal licht na binnen te laten. De andere willen vlotter te werk gaan en Nimthoron gaat naar binnen en doet een detectie spreuk. Veryawen hoort ze snurken. Zodra ze dat meldt horen meerdere mensen het.

Hierop gaat Mîrglîn naar binnen waarbij ze in het zonlicht blijft. We schijnen haar zelfs bij met schilden zodat ze nog wat verder kan. Dan houd het gesnurk op.

De volgende dag bij het ochtendgloren maakt Veryawen iedereen wakker zodat we de gangen in kunnen. Nu de zon laag staan schijnt hij diep de gang in. De gangen zijn niet dicht gemaakt en we horen ook niets. We vinden dan ook niets. We gaan dus door met het maken van een tweede gang.

Na dat de tweede gang af is gaan we na binnen en vinden een verdieping die vergelijkbaar is met de bovenliggende verdiepingen. Alleen is er in het midden een ronde kamer die toegankelijk is. Deze kamer ziet (en vooral ruikt) als het trollenhol. We vinden er echter geen trol. De dwergen ruiken in de stank echter wel goud en zijn niet meer te houden. Op deze manier vind Nis 5 goudstukken en Arawn 6. Verder wordt er niets bijzonders gevonden.

Ondertussen vind Nalm een spoor aan de bos rand waar langs de trollen vertrokken zijn.

Nu we niks meer in de toren gevonden hebben beginnen we ons af te vragen waar het groene licht vandaan komt dat we 's avonds zien. Na wat overleg duikt Veryawen na beneden met een touw om haar middel dat Nalm vast houd. Op ongeveer 1,5 meter vind ze een lichaam dat groen licht uit straalt. Ze probeerd het lichaam te pakken en naar boven te halen maar haar hand gaat er gewoon door heen. Hierbij voelt ze zich heel naar en begint aan het touw te trekken. Nalm begint haar op te trekken terwijl ze zelf ook na boven zwemt.

Als Nimthoron hiervan hoort weet zij te vertellen dat het een corpse candle is. De reflectie van iemand die er ooit doodgegaan is en nu een undead spirit is. Gezien de hoeveelheid licht in deze baai moeten er een veel van liggen.